MHP przejmuje UVESA i wchodzi do UE z przytupem
Ukraiński koncern MHP, jeden z największych producentów drobiu na świecie, przejął ponad 92% udziałów w hiszpańskiej grupie UVESA. To ruch, który może wstrząsnąć całym rynkiem europejskim i bezpośrednio uderzyć w polskie drobiarstwo. MHP jest znaczącym producentem drobiu, a zakup UVESA – jednego z czołowych hiszpańskich przedsiębiorstw drobiarskich z pełną integracją produkcji – znacznie wzmacnia jego pozycję w Unii Europejskiej oraz na rynkach europejskich i globalnych” – mówi w wywiadzie Tygodnika Poradnika Rolniczego Dariusz Goszczyński, prezes Krajowej Rady Drobiarskiej – Izby Gospodarczej.
UVESA to firma z kompletną infrastrukturą – własne wytwórnie pasz, zakłady przetwórcze, ubojnie i sieć współpracujących ferm. Dzięki tej akwizycji MHP zyskuje nie tylko większe moce produkcyjne, ale też silny przyczółek w samej Unii Europejskiej.
Ukraińskie zboże jako przewaga konkurencyjna
Kluczowym atutem Ukraińców pozostaje dostęp do taniego ziarna kukurydzy, pszenicy czy soi paszowej. Jak wskazuje Goszczyński, właśnie to może przesądzić o przewadze konkurencyjnej nad polskim mięsem.
– Jeśli MHP wykorzysta swój dostęp do taniego ukraińskiego ziarna do karmienia drobiu w Hiszpanii i UE, wówczas konkurencyjność tamtejszego mięsa drobiowego wzrośnie, a tym samym może mieć to negatywne konsekwencje dla całego łańcucha produkcyjnego w Polsce – ostrzega.
Dzięki tej przewadze mięso produkowane w Hiszpanii przez przejętą UVESA może być sprzedawane taniej, co mocno uderzy w eksport polskiego drobiu.
Polskie mięso halal pod presją
Szczególnie zagrożone są rynki Bliskiego Wschodu, gdzie Polska od lat umacnia swoją pozycję jako dostawca mięsa halal. Produkty UVESA już dziś trafiają do tego regionu, a po przejęciu przez MHP ich konkurencyjność może dodatkowo wzrosnąć.
– To może oznaczać, że przy utrzymaniu liberalnych zasad handlu UE – ukraiński kapitał będzie w stanie zwiększyć konkurencję cenową w UE, również w segmentach, w których Polska ma znaczące udziały – komentuje w Tygodniku Poradniku Rolniczym D. Goszczyński.
Polska potęga w liczbach, ale przyszłość pod znakiem zapytania
Obecnie Polska jest jednym z liderów eksportu drobiu. Od stycznia do maja 2025 roku sprzedaliśmy za granicę 920 tys. ton mięsa, przetworów i żywca drobiowego. Wartość eksportu sięgnęła 2,6 mld euro – to połowa wszystkich przychodów z eksportu mięsa i wzrost o 20% w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Produkcja drobiu pochłania przy tym 20–25% krajowej produkcji zbóż, co czyni branżę jednym z fundamentów polskiego rolnictwa. Jednak – jak podkreśla Goszczyński – wejście ukraińskiego giganta na rynek hiszpański może tę pozycję poważnie osłabić.
Opracowane przez IBIMS Green na podstawie rozmowy Dariusza Goszczyńskiego, prezesa KRD-IG z portalem „Tygodnik Poradnik Rolniczy”.