Fałszywe etykiety na mięsie. Kontrole IJHARS ujawniają nieprawidłowości.

Kategoria: Wołowina
25 sie, 2025

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) skontrolowała w 2025 r. znakowanie mięsa czerwonego w 504 podmiotach handlowych w całej Polsce. Sprawdzono 1829 partii, z czego 583 zakwestionowano – błędy dotyczyły co trzeciej partii mięsa. Najczęstsze nieprawidłowości to brak informacji o kraju pochodzenia lub flagi, błędne oznaczanie gatunku zwierzęcia, sprzedaż mięsa przeterminowanego oraz stosowanie niejasnych skrótów. W 43 przypadkach mięso oznaczone jako „polskie” pochodziło faktycznie z Niemiec, Hiszpanii czy Danii.

Najgorzej wypadły targowiska i sklepy wielobranżowe – niemal połowa mięsa była tam źle oznakowana. W sklepach wielkopowierzchniowych uchybienia stwierdzono w 29% przypadków, a w mięsnych – w ponad 33%. 

Prawo na talerzu – jakie przepisy regulują znakowanie mięsa?

Zasady znakowania mięsa czerwonego w Unii Europejskiej i w Polsce są szczegółowo uregulowane, aby zapewnić konsumentom rzetelną informację o pochodzeniu produktów.

W przypadku wołowiny obowiązuje rozporządzenie (WE) nr 1760/2000, które wprowadza system identyfikacji bydła i etykietowania wołowiny. Przepisy wymagają m.in. wskazania państwa urodzenia, chowu i uboju zwierzęcia, a także numerów identyfikacyjnych rzeźni i masarni oraz kodu umożliwiającego śledzenie pochodzenia mięsa (EUR-Lex).

Dla mięsa wieprzowego, baraniego, koziego kluczowe znaczenie ma rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1337/2013, które doprecyzowuje zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 w zakresie obowiązku podawania kraju chowu i uboju świeżego, schłodzonego i zamrożonego mięsa.

Od 30 września 2020 r. wprowadzono dodatkowo wymóg graficznego oznaczania mięsa sprzedawanego luzem – obok informacji słownej musi pojawić się także flaga państwa pochodzenia. (Dz.U. 2015 poz. 29 ze zm.).

Podsumowanie

Kontrole IJHARS potwierdziły wysoki odsetek nieprawidłowości w oznakowaniu pochodzenia mięsa czerwonego. Mimo że ustawodawstwo unijne i krajowe jasno definiuje obowiązki sprzedawców — takie jak umieszczanie flagi i dokładnych danych o pochodzeniu — wiele podmiotów wciąż nie stosuje się do przepisów.

Opracowane przez IBIMS Green na podstawie informacji z Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.