Korea “otwiera drzwi” dla polskiej żywności

Kategoria: Fakty
2 paź, 2025

Polska żywność zyskuje coraz mocniejszą pozycję na rynku południowokoreańskim. Jak informuje Polska Agencja Prasowa (PAP), w dniach 24–26 września 2025 r. delegacja Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) pod przewodnictwem podsekretarza stanu Adama Nowaka odbyła oficjalną wizytę w Republice Korei. Wiceministrowi towarzyszyli główny lekarz weterynarii Krzysztof Jażdżewski oraz ambasador RP w Seulu, Bartosz Wiśniewski. Była to już czwarta w ciągu dwóch lat wizyta przedstawiciela polskiego resortu rolnictwa w tym kraju.

Celem rozmów było przede wszystkim zwiększenie dostępu polskich artykułów rolno-spożywczych do rynku południowokoreańskiego oraz wsparcie producentów, którzy planują rozwój eksportu na kierunku azjatyckim.

Forum Biznesowe Polska–Korea 2025

25 września 2025 r. Adam Nowak uczestniczył w Forum Biznesowym Polska–Korea 2025, zorganizowanym w Seulu przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu. W swoim wystąpieniu otwierającym wydarzenie podkreślił, że Korea Południowa to „jeden z najbardziej perspektywicznych rynków dla polskich eksporterów żywności”.

Dynamiczny rozwój współpracy gospodarczej oraz wzrost wartości eksportu potwierdzają, że polska żywność znajduje uznanie wśród koreańskich konsumentów. Teraz kluczowe jest otwarcie rynku dla kolejnych kategorii produktów, w tym mięsa wołowego – mówił Nowak w Seulu (25.09.2025), cytowany przez PAP.

W forum uczestniczyło kilkanaście polskich przedsiębiorstw z sektora rolno-spożywczego, w tym firmy z branży mięsnej. Obecni byli także przedstawiciele administracji: prezes PAIH Andrzej Dycha, wiceprezes KOTRA (Koreańska Agencja Promocji Handlu i Inwestycji) Sang Yeob Kang oraz przewodnicząca koreańskiego Stowarzyszenia Importerów Young Mi Youn.

Kluczowe ustalenia z koreańską administracją

Podczas rozmów z przedstawicielami Ministerstwa Bezpieczeństwa Żywności i Leków (MFDS) oraz Agencji Kwarantanny Zwierząt i Roślin (APQA), polska delegacja uzyskała szereg deklaracji:

  • dopuszczenie mięsa drobiowego przetworzonego termicznie, po zatwierdzeniu nowego wzoru świadectwa eksportowego,
  • audyt sektora wieprzowego w I strefie ASF (obszar wolny od ognisk afrykańskiego pomoru świń), co ma umożliwić sprzedaż mięsa wieprzowego ze wszystkich stref wolnych od ASF,
  • audyt do lutego 2026 r. w zakładach mleczarskich (rozszerzenie asortymentu) i w zakładach produkujących wyroby jajeczne,
  • przyspieszenie zatwierdzania zakładów drobiowych i wieprzowych,
  • przyspieszenie procedury dostępu dla mięsa wołowego – analizy nadzoru Inspekcji Weterynaryjnej zostały już zakończone pozytywnie.

Jak podaje MRiRW, partnerzy koreańscy zapewnili, że Polska traktowana jest jako priorytetowy partner ze względu na strategiczny charakter współpracy gospodarczej.

Liczby, które przemawiają

Republika Korei to jeden z kluczowych importerów żywności w Azji Wschodniej – kraj jest silnie uzależniony od dostaw zagranicznych. Polska, z dobrze rozwiniętym systemem nadzoru weterynaryjnego i rosnącym potencjałem eksportowym, idealnie wpisuje się w te potrzeby.

Wymiana handlowa Polska–Korea w 2024 r.

  • Eksport Polski do Korei: 93 mln euro (+13% r/r)
    – głównie: mleko i produkty mleczne, skrobia ziemniaczana, piwo, czekolada.
  • Import z Korei do Polski: 47,5 mln euro
    – głównie: ciasta, ekstrakty herbaty i kawy, wody mineralne.

Dla polskiej branży mięsnej to rynek, który może wkrótce zyskać nowe otwarcie.

Nowe szanse dla polskiej branży mięsnej

Szczególne nadzieje wiążą się z dostępem do rynku dla mięsa wołowego i wieprzowego – segmentów, które ze względu na restrykcje sanitarno-weterynaryjne były dotychczas mocno ograniczone. Deklaracje strony koreańskiej mogą w krótkim czasie przełożyć się na wzrost wolumenu sprzedaży i dalsze dywersyfikowanie kierunków eksportu polskich zakładów mięsnych.

Teraz kluczowe jest zakończenie procedur dostępowych dla kolejnych kategorii polskich produktów – mówił Adam Nowak, podsumowując wizytę.

Dla rolników, hodowców i zakładów mięsnych oznacza to jedno – coraz szersze perspektywy sprzedaży na rynkach azjatyckich, które są jednymi z najbardziej wymagających, ale i najbardziej opłacalnych na świecie.

Opracowano przez IBIMS Green na podstawie informacji z Polskiej Agencji Prasowej (PAP) oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW).

Źródło zdjęć: MRiRW