Polska hoduje rocznie około 1,3 miliona sztuk gęsi, a większość mięsa trafia na stoły niemieckie. Coraz częściej jednak gęsina znajduje też amatorów na krajowym rynku – wynika z analizy raportu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) poświęconego polskiej gęsinie.
Rosnącej popularności tego mięsa sprzyjają m.in. okolicznościowe akcje promocyjne, które na stałe wpisały się w kalendarz kulinarny. Najbardziej znana z nich to kampania „Gęsina na świętego Marcina”, obchodzona w okolicach Święta Niepodległości.
Najlepiej od dekady
Dane KOWR wskazują, że hodowla gęsi w Polsce systematycznie rośnie od czterech lat, a miniony rok był pod tym względem najlepszy w całej dekadzie. Ostatni raz pułap 1,3 miliona sztuk osiągnięto w 2013 roku.
Najważniejsze regiony dla krajowej produkcji to Wielkopolska, Warmia i Mazury oraz Podlasie. W 2024 roku hodowano tam niemal połowę całej krajowej populacji gęsi. Taka skala przekłada się na 22 tysiące ton mięsa gęsiego – również rekordowy wynik ostatnich lat.
Nieco gorzej wypadła jednak wartość eksportu. Korekta cen na rynkach zagranicznych sprawiła, że wpływy ze sprzedaży gęsiny spadły z 85 mln euro w 2023 r. do 61 mln euro w 2024 r., mimo że eksport wyniósł 14 tysięcy ton.
– Popularność produkcji mięsa gęsiego w Polsce wynika z utrzymującego się popytu eksportowego oraz z zapotrzebowania ze strony krajowych konsumentów, doceniających jego walory smakowe, zdrowotne i dietetyczne – zauważono w analizie KOWR.
Bez zmian w strukturze eksportu
Polska gęsina wciąż trafia głównie do Niemiec. Według danych KOWR to za Odrę wysyłaliśmy w minionym roku 9,5 tysiąca ton tego mięsa. Stanowiło to 66 procent wysyłanego za granicę wolumenu i blisko 3/4 wpływów za eksport. Zdecydowaną większość mięsa krajowi eksporterzy lokowali w minionym roku na rynku wspólnotowym, choć rośnie pozycja innych odbiorców.
Czołową trójkę tego zestawienia uzupełniają: Francja (wolumen 1,6 tys. ton za 4,2 mln euro) oraz główny odbiorca spoza Europy, Hongkong (1,2 tys. ton za 3 mln euro).
W przypadku gęsiny, podobnie jak w całym drobiu, Polska może pochwalić się dodatnim bilansem handlowym. Korzystne saldo wynika z małej skali importu tego mięsa: 176 ton za cały poprzedni rok i 14 ton za 8 pierwszych miesięcy bieżącego roku. Wynika to m.in. z sezonowości produkcji i sprzedaży, które koncentrują się w końcówce roku.
Krajowy konsument coraz liczniejszy
W Polsce rocznie spożywa się około 8 tysięcy ton gęsiny – to wynik lepszy niż w latach 2022–2023. Coraz częściej po to mięso sięgają osoby, które wcześniej nie miały z nim styczności.
To efekt skutecznych działań promocyjnych, w tym kampanii „Gęsina na świętego Marcina”, prowadzonej podczas obchodów Święta Niepodległości. W wielu regionach – zwłaszcza w Wielkopolsce i na Kujawach – hodowcy drobiu wspierają lokalne uroczystości, serwując przekąski i potrawy z gęsiny, podkreślając jej walory smakowe i odżywcze.
Opracowano przez IBIMS Green na podstawie informacji z zestawienia Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa