Polska wołowina trafi na rynek Malediwów

Kategoria: Wołowina
16 paź, 2025

Polska wołowina zdobywa kolejny egzotyczny kierunek eksportowy – Malediwy. Zakończone właśnie uzgodnienia pomiędzy władzami weterynaryjnymi obu krajów umożliwiają eksport mięsa wołowego oraz jego przetworów z Polski na ten rynek. To kolejny dowód rosnącego zaufania do jakości i bezpieczeństwa polskiej żywności oraz potwierdzenie jej wysokiej pozycji w segmencie premium food na świecie.

Polska wołowina na światowych rynkach

Polska pozostaje jednym z liderów unijnej produkcji wołowiny – zajmuje piąte miejsce wśród producentów i drugie wśród eksporterów w całej Unii Europejskiej. Szacuje się, że 80–90% krajowej produkcji trafia za granicę. W latach 2023–2024 eksport polskiego mięsa wołowego przekroczył 500 tys. ton rocznie, osiągając wartość 2,52 mld euro.

Rodzimi przedsiębiorcy z powodzeniem sprzedają swoje produkty na rynkach pozaeuropejskich, w tym m.in. w Wietnamie, Tajlandii, Hongkongu, Izraelu, Japonii i Singapurze. Teraz do tego grona dołączają także Malediwy – rynek niewielki, lecz wymagający, gdzie kluczowe znaczenie ma jakość i certyfikowane pochodzenie produktów.

Nowe świadectwo weterynaryjne

Wzór świadectwa zdrowia dla mięsa wołowego i produktów z mięsa wołowego eksportowanych do Republiki Malediwów został opublikowany na stronie Głównego Inspektoratu Weterynarii (GIW). To dokument otwierający formalną drogę do wysyłek i gwarantujący spełnienie wszystkich wymogów sanitarno-weterynaryjnych obowiązujących na rynku malediwskim.

Wymiana handlowa z Malediwami

Dotychczasowy handel artykułami rolno-spożywczymi pomiędzy Polską a Malediwami utrzymuje się na poziomie kilku milionów euro rocznie, przy dodatnim bilansie po stronie Polski. W 2024 roku wartość eksportu na Malediwy wyniosła 4,5 mln euro. Najczęściej eksportowane towary to wody mineralne i gazowane (2,9 mln euro) oraz czekolada i wyroby kakaowe (0,8 mln euro).

Dodanie wołowiny do listy produktów dopuszczonych do handlu to kolejny krok w ekspansji polskiej żywności na rynki trzecie oraz potwierdzenie skuteczności działań polskiej administracji weterynaryjnej i eksporterów w budowaniu marki Poland Food Quality na świecie.

Opracowano przez IBIMS Green na podstawie informacji z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.