Polska żywność zdobywa rynki – eksport z rekordowym udziałem w gospodarce

Kategoria: Fakty
28 sie, 2025

Polska żywność w świecie – wyniki za I półrocze 2025

Polski eksport rolno-spożywczy w pierwszej połowie 2025 roku osiągnął wartość 28,2 mld euro – o 7% więcej niż rok wcześniej. Nadwyżka w handlu żywnością wzrosła do blisko 8,9 mld euro.

W porównaniu z innymi sektorami gospodarki, polscy producenci i eksporterzy żywności radzili sobie relatywnie dobrze na rynkach zagranicznych – ocenił prof. Łukasz Ambroziak z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Żywność coraz ważniejsza w polskim eksporcie

Według analizy, produkty rolno-spożywcze odpowiadają za rekordowe 15,7% całego polskiego eksportu towarów. 

To najwyższy udział w historii – żywność staje się jednym z filarów naszej gospodarki – podkreśla ekspert.

Wyzwania: cła, koszty i grypa ptaków

Mimo pozytywnych wyników, branża mierzyła się z trudnym otoczeniem gospodarczym. 

Eksportowi żywności nie sprzyjały wysokie ceny energii, rosnące koszty wynagrodzeń oraz nieznaczne umocnienie złotego względem euro i dolara – zauważa prof. Ambroziak. 

Dodatkowym ciosem dla sektora była grypa ptaków, która mocno dotknęła producentów drobiu.

Nowe rynki nabierają znaczenia

Największym odbiorcą polskiej żywności pozostają Niemcy, do których trafia ponad jedna czwarta całego eksportu. Ważnymi partnerami są również: Francja (6,9%), Holandia (5,8%), Czechy (4,9%), Włochy (4,8%) oraz Hiszpania (3,4%).
Co ciekawe, mimo kwietniowego wprowadzenia przez USA 10-procentowych ceł, sprzedaż na tamten rynek nie ucierpiała. 

Polski eksport rolno-spożywczy na rynek amerykański w pierwszym półroczu był o 16,2% wyższy niż rok wcześniej– wskazuje prof. Ambroziak. 

Jeszcze większe wzrosty odnotowano na Ukrainie (+35%) i we Francji (+22%).

Polska żywność umacnia markę

Dobre wyniki pokazują, że polska żywność utrzymuje konkurencyjność nawet w warunkach globalnej niepewności – podsumowuje prof. Ambroziak. Produkty z Polski zdobywają coraz mocniejszą pozycję zarówno na rynkach unijnych, jak i poza Unią – od Wielkiej Brytanii, przez USA, po Ukrainę.

Opracowane przez IBIMS Green na podstawie informacji z Linkedin, dostępnych na profilu Łukasza Ambroziaka.