- Rekordowy eksport polskiej żywności
- Branża mięsna bije rekordy
- Europa kupuje coraz więcej
- Rynki poza UE rosną
- KOWR wzmacnia ekspansję eksportową
Polska żywność rośnie w siłę na globalnym rynku
Rok 2024 był dla polskiego sektora rolno-spożywczego wyjątkowo udany. Według danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wartość eksportu osiągnęła ponad 53,8 mld euro. Oznacza to kontynuację trendu, który trwa już dwie dekady, w czasie których wartość eksportu wzrosła niemal dziesięciokrotnie.
KOWR jest jednym z podmiotów wspierających ekspansję zagraniczną, którego działania promocyjne, informacyjne i handlowe stanowią zaplecze dla firm eksportujących żywność.
Wyniki eksportu w 2024 r. to dynamiczny wzrost i silna pozycja produktów mięsnych
W porównaniu do 2023 r. wartość eksportu wzrosła o 3,3%, co było efektem m.in. wysokich cen surowców globalnie i rosnącego zainteresowania zagranicznych odbiorców polską żywnością.
Tabela 1. Eksport polskiej żywności w 2024 r.
| Wskaźnik | Wartość |
| Wartość eksportu ogółem | 53,8 mld EUR |
| Wzrost r/r | +3,3% |
| Kluczowe czynniki wzrostu | wyższe ceny globalne, dywersyfikacja rynków, poprawa jakości |
Polscy eksporterzy skutecznie dopasowali swoją ofertę do oczekiwań odbiorców, co przełożyło się na większą obecność m.in. na rynkach afrykańskich takich jak Algieria, Tunezja, Kongo czy Mauritius.
Trzy kwartały 2025 r., a branża mięsna notuje rekordowe przychody
W okresie styczeń-wrzesień 2025 r. eksport polskiej żywności osiągnął 43,1 mld EUR, czyli o 8,4% więcej niż rok wcześniej.

Wykres 1. Sprzedaż polskiej żywności w UE (I–III kw. 2025)
Branża mięsna znalazła się w ścisłej czołówce kategorii o najwyższej dynamice wzrostu.
Najwięksi odbiorcy w UE (I–III kw. 2025)
- Niemcy – 10,9 mld EUR
- Francja – 3,0 mld EUR
- Niderlandy – 2,5 mld EUR
- Włochy – 2,1 mld EUR
- Czechy – 2,1 mld EUR
Eksport do krajów pozaunijnych
Do tzw. krajów trzecich trafiło 10,7 mld EUR polskiej żywności. Produkty mięsne nadal utrzymują solidną pozycję.
Tabela 2. Eksport do krajów pozaunijnych (I–III kw. 2025)
| Kategoria | Wartość (mln EUR) | Zmiana r/r |
| Mięso i przetwory inne niż drobiowe | 1 216 | +7% |
| w tym: wołowina i cielęcina | 387 | +1% |
| Produkty mleczne | 834 | +4% |
| Mięso i podroby z drobiu | 821 | −2% |
| Czekolada i wyroby czekoladowe | 751 | +11% |
| Pieczywo i wyroby piekarnicze | 716 | +6% |
| Tytoń i wyroby tytoniowe | 682 | +10% |
| Karma dla zwierząt | 504 | +20% |
Najwięksi odbiorcy spoza UE:
- Wielka Brytania – 3,3 mld EUR
- Ukraina – 878 mln EUR
- USA – 605 mln EUR
- Turcja – 398 mln EUR
Kluczowa rola KOWR w promocji i otwieraniu rynków
KOWR systematycznie wspiera polskich eksporterów poprzez szeroki zestaw narzędzi:
- organizację narodowych stoisk na zagranicznych targach,
- misje handlowe i spotkania B2B,
- kampanie promocyjne pod marką „Poland tastes good”,
- działania z polskimi placówkami dyplomatycznymi,
- wsparcie w zdobywaniu zezwoleń i dopuszczeń eksportowych.
Tabela 4. Aktywności KOWR
| Rok | Liczba stoisk narodowych | Liczba działań promocyjnych | Liczba firm objętych wsparciem |
| 2024 | 23 | 131 | 500+ |
| 2025 (plan) | 24 | 140 | 600+ |
| 2026 (plan) | 28 | 160 | 700+ |
Współpraca KOWR i PAIH to nowa sieć ekspertów branżowych
We wrześniu 2025 r. podpisano umowę PAIH-KOWR dotyczącą rozwoju współpracy handlowej. W jej ramach powołano ekspertów ds. rynku rolno-spożywczego w takich krajach jak:
Arabia Saudyjska, Brazylia, Japonia, Korea Południowa, Niemcy, Nigeria, Singapur, USA, Wielka Brytania i Irlandia Północna.
Ich zadaniem jest m.in. analizowanie rynku mięsa, barier weterynaryjnych oraz ułatwianie kontaktów z lokalnymi dystrybutorami.
Systemowe wsparcie promocyjnego
Od 16 lat funkcjonują także Fundusze Promocji Produktów Rolno-Spożywczych, finansujące ponad 200 projektów rocznie, w tym działania mające zwiększyć eksport żywności w szczególności mięsa i przetworów. Dodatkowym źródłem wsparcia są programy promocyjne finansowane ze Wspólnej Polityki Rolnej UE, które od akcesji Polski pozwoliły zrealizować 54 programy o wartości 150,6 mln EUR.
Opracowano przez IBIMS Green na podstawie informacji z KOWR.